Leer onze praktijkeigenaar en tandarts Boudewijn Tideman beter kennen
Wist u dat Boudewijn Tideman, tandarts en oprichter van Tandartspraktijk Wolvenstraat in zijn ‘jongere’ jaren er nog helemaal niet over uit was welke kant hij op wilde gaan met zijn carrière? Om deze reden nam Boudewijn deel aan een resourcement program. Dit heeft ertoe geleid dat Boudewijn in 1985 is afgestudeerd aan het Academisch Centrum Tandheelkunde (ACTA) te Amsterdam . Een keuze waar hij nooit spijt van heeft gehad. Inmiddels runt hij al vele jaren Tandartspraktijk de Wolvenstraat in centrum Amsterdam met veel passie en toewijding. In der loop der tijd is er heel wat veranderd in het tandartsvak. Tandarts Tideman geniet nog er nog elke dag van.
Tandarts word je niet, dat ben je…
Toen Boudewijn Tideman nog niet precies wist wat hij wilde worden, oriënteerde hij zich op verschillende manieren naar zijn carrièremogelijkheden. Een resourcement program bood hem het inzicht, maar misschien juist ook wel een soort van bevestiging. Het program wees Boudewijn toentertijd namelijk op vier ‘kwaliteiten’. Vier kwaliteiten die hij dagelijks kwijt kan in zijn beroep: hulpverlener, een vriend, een artiest en een speler. Maar wat houdt dit nu precies in?
“Wat er onder ‘hulpverlener’ wordt verstaan, is duidelijk. De overige kwaliteiten vragen wat meer uitleg. Een ‘vriend’ lijkt misschien niet zo voor de hand te liggen, maar de vergelijking naar de behandelstoel is wel zo gemaakt. Bij een vriend voelt u zich op uw gemak en u vertrouwt hem of haar. Zo moet het ook bij mij in de behandelstoel zijn. ‘Artiest’ verdient ook een verklaring. U zou kunnen zeggen dat een behandeling een soort optreden is. U als patiënt verwacht een bepaalde attitude, sfeer en uitvoering en die kan voor iedere patiënt anders zijn. Het uitleggen van ‘speler’ is wat ingewikkelder. U zou kunnen zeggen dat ik er niet te zwaar aan til. Het moet leuk blijven, zonder de professionaliteit te verliezen natuurlijk, ik relativeer graag. Dit geldt voor u als patiënt maar ook zeer zeker voor mij als tandarts. De reden dat ik dus tandarts geworden ben? “Tandarts ben ik niet geworden.. Ik was het altijd al.”
Uw tandartsbehandeling bij tandartspraktijk de Wolvenstraat
Tegenwoordig zijn er veel mensen die er ‘gesoigneerd’ uitzien. Er worden kosten nog moeite gespaard om er goed uit te zien, maar ‘de interne zaken’ zoals de mondgezondheid wordt verwaarloosd. Toch moeten tandarts Tideman en zijn collega’s hier wel ook rekening mee houden. “Een patiënt kan bij ons verwachten dat er naar hem of haar geluisterd wordt. Het is zeer belangrijk de behandelvraag te herkennen. De behandelplannen zijn ook niet eenduidig. De ene patiënt wil die drie tanden die hij heeft sowieso behouden, de ander wil op Brad Pitt lijken en alles wat daartussen zit.
Wij proberen, binnen de tandheelkundige mogelijkheden, altijd de vraag van de patiënt te beantwoorden. Een tand kan vervangen worden door een uitneembare voorziening of een vaste voorziening, door een kroon- brugwerk of door een implantaat. De vraag is dus wat zijn de verwachtingen van u als patiënt. Ook bij ons in de praktijk zijn er ‘meerdere wegen naar Rome’. Samen moeten we zoeken naar een weg waar zowel schoonheid als gezondheid centraal staan en die bewandelen.”
Angst voor de tandarts
Al zolang het vak bestaat, zijn er mensen die bang zijn voor de tandarts en deze angst zal ook altijd blijven. Hoe gaat tandarts Tideman hier mee om? “Het is niet een kwestie van omgaan, er zijn namelijk een aantal vragen die meespelen. De vragen moeten in dit geval eigenlijk zijn: hoe gaat die patiënt met zijn angst om en hoe gaat ik als tandarts er mee om? Waar bestaat die angst uit? Is de angst voor pijn of bijvoorbeeld het verlies over de controle? Zo zijn er genoeg patiënten die zich ondanks de angst laten behandelen. Dit wil overigens niet zeggen dat die angst verdwijnt. Soms kan de angst onbeheersbaar zijn, waardoor behandeling niet meer mogelijk is. Dan mag ik bijvoorbeeld niet eens met een spiegeltje in een patiënt zijn mond. In zulke gevallen sturen wij de patiënt door naar een ‘angsttandarts.’ Deze mensen hebben psychologie en tandheelkunde gestudeerd. Geweldige collega’s zijn dat!”
De ontwikkeling van mondzorg
Vlak na het behalen van zijn diploma nam tandarts Tideman samen met goede vriend Paul Govers tandartspraktijk de Wolvenstraat over. De gang van zaken in de praktijk waren toentertijd ‘iets anders’: “In die tijd mocht er nog gerookt worden in de wachtkamer en de behandelingen waren vaak symptomatisch. Gaatjes werden gevuld en een pijnklacht werd behandeld. Daarnaast deed je als tandarts eigenlijk allerlei behandelingen zoals: restauratiewerkzaamheden, het plaatsen van kronen en bruggen & wortelkanaalbehandelingen.“
Toen Tideman begon met de praktijk bestonden er maar twee specialisaties, kaakchirurgie en orthodontie. Inmiddels zijn daar o.a. endodontologie (wortelkanaalbehandelingen), gnathologie (kaakgewricht/kauwspier), parodontologie (tandvleesbehandelingen), mondhygiëne en implantologie bij gekomen. Ook binnen de praktijk zelf zijn er de nodige veranderingen doorgevoerd: “De omstandigheden in de praktijk zijn in de loop der jaren aanzienlijk veranderd. Alle handelingen worden volgens protocollen uitgevoerd. We moeten aan veel regels voldoen, vaak gestuurd door de EU-wetgeving. De tandheelkunde is nu veel meer omvattend dan men denkt en heeft als belangrijkste doel de patiënt zo optimaal mogelijk te bedienen. De tandtechnieken zijn ook verfijnder geworden. Hierdoor zijn uiteindelijk de tandheelkundige specialisaties ontstaan.”
Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, dient ook een tandarts zich gewoon te blijven ontwikkelen. Deze ontwikkeling loopt samen met de ontwikkelingen binnen van de tandheelkunde. Met alle vernieuwingen en ontwikkelingen is het ondoenlijk voor een tandarts om in elk specialisme bekwaam te zijn. Zo ontstaan er dus weer subspecialisaties. Tandarts Tideman is sinds 1997 opgeleid in de implantologie en volgt daar dus nog steeds de ontwikkelingen in. Wanneer een specialisatie niet aanwezig is binnen de Wolvenstraat, zijn er verschillende connecties binnen ons netwerk. Zo kunnen wij iedereen altijd de juiste zorg bieden.
Specialisaties binnen tandartspraktijk de Wolvenstraat
Inmiddels bestaat het team van tandarts Tideman uit twee mondhygiënisten, vijf tandartsen met ieder hun eigen kwaliteiten en ondersteunende personeel, de assistentes en het baliepersoneel. “Op dit moment hebben wij een geweldig team, dat bestaat uit een aantal vaste assistentes en ook een aantal studenten tandheelkunde, die bij ons de fijne kneepjes in het vak leren. Al deze collega’s worden aangestuurd door de praktijkmanager. Deze rol wordt vervuld door mijn dochter Rosalie. Zij zorgt ervoor dat iedereen zich alleen met zijn eigen kernactiviteit bezig hoeft te houden. Dit komt de patiënt uiteindelijk ten goede. Hierdoor hebben we een gezond bedrijf, dat steeds in ontwikkeling blijft! Samen met het team hebben wij regelmatig overleg over behandelingen of cursussen. Daarbij is er ook een algehele interesse in elkaar. Als iemand naar een congres of cursus is geweest, dan hoort eigenlijk iedereen ook graag wat daar besproken is.”
Rosalie neemt inmiddels steeds meer taken van tandarts Tideman over. Op deze manier blijft Tandartspraktijk de Wolvenstraat gewoon bestaan wanneer hij in de toekomst besluit te stoppen. “Dit is overigens totaal nog NIET aan de orde!” geeft hij aan.
Parodontitis, een veelvoorkomende klacht
Binnen de tandheelkunde komen tandvleesproblemen zoals parodontitis veel voor. Bij parodontitis wordt de aanhechting van het omringende tandvlees en bot rond de gebitselementen door bacteriën aangetast. Binnen tandartspraktijk de Wolvenstraat hebben wij 2 goede mondhygiënisten die dat kunnen voorkomen.
“De nadruk bij ligt dan ook veel meer op preventie dan vroeger. Een mondhygiëniste moet niet alleen de gebitten schoonmaken, maar een patiënt ook trainen hoe hij/zij goed poetst. Zelfs ik word nog getraind door de mondhygiëniste. Zo zijn er altijd plekjes die overgeslagen worden bij het poetsen en het zijn vaak dezelfde. Zo kan dus ook parodontitis ontstaan. Als er door een tandarts voor de zoveelste keer wordt uitgelegd hoe u moet poetsen is dat geen belerende aanval, maar moet u het zien als training!”
Voldoening uit een lach
‘Een lach is een van de mooiste dingen die iemand kan dragen’. Tandarts Tideman haalt dan ook voldoening wanneer hij deze lach van een van zijn patiënten krijgt na een behandeling. Zeker wanneer dit om zeer uitgebreide en soms maandenlange behandelplannen gaat.
“Het mooiste compliment kreeg ik ooit van een Japanse captain of industry, die jarenlang in Nederland woonde en terug ging naar Japan. Jaren later ging er een delegatie naar Japan waar ook een tandarts bij zat die die Japanse patiënt daar ontmoette. Hij heeft haar verzocht bij terugkomst in Nederland mij op te bellen (dat heeft zij ook gedaan), om mij te zeggen dat ik niet alleen een zeer bekwaam en vakkundig professional ben, maar dat hij mij daarnaast ook als mens bewonderde. Dit is geweldig om te horen.”