Naam: Sabine Leijten
Functie: Mondhygiënist
Wat doe jij eraan om je gebit in topconditie te houden?
De normale routine. Ik poets dagelijks mijn gebit 2 of 3 keer (minimaal 2 minuten) met een elektrische tandenborstel (oral-B) en dat combineer ik met het gebruik van een stoker (Jordan) of softpick (gum). Verder zorg ik ervoor dat ik niet te veel en te vaak snoep of zuren dranken/voedsel nuttig.
Wat is jouw meest uitgesproken kwaliteit?
Mijn meest uitgesproken kwaliteit is dat ik het persoonlijke in een behandeling naar boven haal. Iedere patiënt is anders en heeft een andere aanpak nodig. Proberen te zorgen, ondanks de meestal niet al te prettige behandeling, dat een patiënt toch met een tevreden en meer geïnformeerd gevoel naar buiten loopt.
Wat is jouw visie op de invloed van de “gezondheid” van de mond op de algehele gezondheid van mensen?
Dit is heel erg belangrijk. Wat veel mensen niet weten is dat hoe gezonder je mond is, hoe minder effect het heeft op je lichaam. Een tandvleesontsteking kan veel effect hebben op je algemene gezondheid en deze ook verslechteren. Vandaar dat een mondhygiënist zo goed mogelijk inspeelt op de preventie, het adviseren en het verwijderen van tandsteen.
Hoe zorg jij dat jouw kinderen (als je die hebt uiteraard) ook een goede mondgezondheid behouden?
Ik heb zelf geen kinderen, maar een aantal vrienden van mij wel. Bij verjaardagen geef ik meestal mondverbeterende cadeautjes zoals leuke kindertandenborstels, speciale spenen en leuke hebbedingetjes die het poetsen ten goede komen.
Welke waarden zijn voor jou belangrijk in jouw werk?
Ik vind vooral de collegialiteit een heel belangrijke waarden. Het teamwerk, het sparren over wat beter is voor/tijdens/na een behandeling met verschillende collega’s en ook feedback terugkrijgen over wat ik zelf kan verbeteren als mondhygiënist zijnde.
Hoe zorg jij ervoor dat jouw patiënt tevreden de deur uitloopt?
Ik neem een patiënt serieus. Soms zie je niets bijzonders, maar het kan zijn dat een patiënt toch pijn of gevoeligheid ervaart. Ik vraag door, ben oprecht geïnteresseerd en maak af en toe een grapje. Soms klikt het niet gelijk, soms klikt het heel goed, maar ik probeer een patiënt zo goed mogelijk van een klacht af te helpen of ze weer met een heerlijk schoon gebit naar buiten te laten lopen.
Wat krijg je vaak te horen van jouw patiënten?
Verschillende dingen. Soms ben ik de allerbeste en soms noemen ze mij Satan haha. Maar ook bij dat laatste probeer ik de behandeling zo plezierig mogelijk te maken. Dit hangt vaak wel samen met de huidige situatie van de mondgezondheid van de patiënt. Hoe meer het tandvlees ontstoken is, hoe gevoeliger en pijnlijker het kan zijn. Als ze de adviezen goed opvolgen en terugkomen naar de daaropvolgende behandeling lopen ze een stuk enthousiaster naar buiten.
Heb je nog een gezondheidstip/gebit-tip voor de lezer?
Tijdens behandelingen komt het vaak naar voren dat patiënten het lastig vinden om iedere dag te stokeren. Dit komt vaak omdat mensen er ’s avonds of ’s ochtends na het poetsen geen zin in hebben. Mijn tip is: probeer voor jezelf een vast tijdstip op de dag te bedenken wanneer je dit doet. Leg hier je stokers ook neer zodat je ze altijd kan zien. Ik doe dit bijvoorbeeld ’s avonds als ik na het avond eten het journaal zit te kijken. Bij mij liggen ze dan ook voor de TV. Zo kan je het nooit vergeten en zal de mondgezondheid verbeteren.